fortsättning....
Tips om slutet på jullovet för barn och unga, speciellt de med Asperger, andra NPF diagnoser eller bara en släng av.
Det gäller att förbereda på bästa sätt hemma inför skolstarten. Det här inlägget återkommer vid varje skolstart med lite variation…
Att börja skolan är en stor omställning för många av våra barn. Förhoppningsvis har vardagen fungerat bra och ni har hittat era rutiner och strukturer för att få sommaren att fungera. Men nu är det dags att förbereda skolstarten.
- Förbered – förhoppningsvis har ni fått bra och detaljerad information om eventuella förändringar inför vårterminen, visa och tala med ditt barn om dem. Rita, fota använd mobilen, penna o papper, scheman, appar och kalendrar…
- Rätt och tillräcklig information – ring eller maila om ni behöver mer information från skolan eller vill ordna något du vet kan underlätta för ditt barn (sitta bredvid en viss kompis eller nära en dörr, få rita under tiden, ha med sig sin stressboll…)
- Ta hjälp av andra barn. Lättare att gå till skolan med en kompis? Vem skulle det vara? Ordna så de träffas innan skolstart, så blir det mer naturligt.
- Berätta i tid. Rita in i kalendern och tala om det. Förutsägbarhet, men utan att stressa. Svår avvägning. Repetera. Ta dig tid att svara då frågorna ställs.
- Fokusera på det du vet är svårt. Förändringar som nya lärare och klasskamrater? Att byta från träslöjd till syslöjd? Och berätta det som du vet underlättar för ditt barn.
- Om t.ex. ditt barn oroar sig för att det är rörigt i korridoren, berätta då var han ska möta sin mentor/lärare/assistent (stäm av innan med personen i fråga förstås), försök ordna så att han vet var han ska sitta, kanske han kan få vara med och bestämma det, se till att skolan ordnar en reträttplats för honom. Vad ska han göra om det bara inte fungerar.
- Om det är svårt med förflyttningar, se till att någon är avsedd att stötta vid dessa. Att någon påminner en stund innan om att snart ska vi gå, vi ska gå till vårt klassrum, vi går genom parken, det tar bara 15 minuter (ungefär som fem låtar), jag är med dig eller du ska gå med Stina… Eller att elevens assistent och ditt barn/eleven går lite innan alla andra så de är på plats först och hinner kolla in klassrummet innan alla kommer?
- Fokusera på det som är bra och kul – tala om det som är bra, bygg på det som är bra situationer, ämnen, personer, saker…
- Visualisera – kan ni göra en lapp, ett schema, en bildsekvens som går att ta med, skulle det göra det göra första dagen eller veckan enklare?
- Finns för ditt barn – blir ditt barn lugnare om du lovar att följa ditt barn till skolan? Ta dig då den tiden, eller mormor eller brorsan? Kom överens om att gå med ända fram och tills fröken kommer om barnet vill det eller vänd ett kvarter innan skolan om din unge föredrar det!
Men tänk också på att avsluta lovet på ett tryggt sätt för ditt barn.
- Fläng inte runt in i det sista. Hitta inte på en massa ”skoj”. Ditt barn behöver komma in i vardagen hemma.
- Rutiner och ritualer skapar trygghet – det kanske kan vara OK med lite för mycket tid i stallet, framför TV:n. över böckerna eller vid datorn. Det kanske är den igenkänningen och förutsägbarheten som ger energin och laddningen att klara den stora omställningen att börja skolan om ett par dagar.
- Dygnsrytmen – försök att vrida tillbaka dygnsrytmen om den hamnat fel.
- Sol och rörelse – locka honom eller henne att röra på sig och att komma ut i sol och dagsljus de här sista dagarna. Men efter förmåga och ork. Belöna och motivera med något du vet är uppskattade och inte stressande, få baka bullar, du spelar TV-spel med henne/honom, glass, bad, favoritmat, tidning.
- ”It takes two to tango”, så vi vuxna måste hålla huvudet kallt, se misslyckanden som ett led i att försöka och hålla vårt humör i styr…
Tänk till och lycka till. Men framförallt, ta det lugnt och coolt. För din egen skull. För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!