besök i nya skolan....

pappa & jag besökte den ev. nya skolan imorse,
träffade en gammal dam (rektorn) som verkligen verkade "brinna"
för att arbeta med unika barn.

Fick se lite av skolan som ligger på 2 våningar, i två lägenheter inne i stan.
Klass rummen var små, all mat tillagades i ett vanligt kök och maten åts även där (hemtrevligt)
Det fanns en stor samlingsal, flera små utrymmen, kuddrum, tv rum etc.
Lokalerna var rätt så slitna.
I närområdet fanns flera stora parker som de ofta besökte på  långrasten.
 (aldrig ensamna)
På skolan gick 20 elever, 3 lärare med behörighet och specialkompetenser,
2 behandlingsassistenter, egen köksa, rektor och en person till.
Lektionerna är på 30 min pass och anpassade till eleverna och i olika gruppkonstellationer,
2- 5 elever i varje grupp.
Skolan är från åk 1-6
Eleverna har adhd, autism, asperger och "andra trauman"   ??

Jag hade hakat upp mig på att det stod behandlingsenhet på hemsidan,
men fick då detta förklarat för mig....
De erbjuder  behandlingar vid te.x depressioner, via te.x remiss från BUP.
All personal får handledning 1g/v av bl.a. psykologer.
Har fritids verksamhet till kl 16.30 (öppet på lov)
Hon rekomenderade oss att välja detta, p.g.a.kamratkontakten.
I dags läget fanns 2 killar som vår son skulle kunna "trivas med".
Vi blir beviljade skolskjuts.

MEN varför var dörren låst ? (fängelse)
Fick även detta förklarat för oss, men det kändes inte okey!!
Nu ska rektorn "besöka" vår skola och göra en observation i
klassrummet och få information från klassläraren.
På frågan om hon tyckte att vår son "platsa" hos dom ?
Så fick vi svaret;
-JA
Nu hade rektorn 184 sökande till ett fåtal platser, vill vi ha den ena?

Jag vet inte, måste fundera.....
Jag tror och tycker att han borde klara av och få chansen att gå i en vanlig skola med rätt stöd.
Positivt var iaf att sonen blev nyfiken och vill göra ett besök.
(men så var vi oxå extremt  positiva när vi presenterade skolan för honom)