egen energi...

Har reflekterat lite över min egen energi.
Förra veckan när jag hade syrran på besök, så var jag helt slut dagen efter, huvudvärk & matt.....
Härom dagen besökte jag jobbet några timmar och var genast tvungen att sova några timmar efter det....
Nu har vi varit hos min mor & far och firat påsk och sovit över.
Efter frukosten åkte vi hem och jag satt som ett kolli i bilen orkade inte prata och slocknad av utmattning.

Nu ska jag försöka gör lite nytta här hemma......
om jag orkar hålla mig vaken.

Åh föresten vilken bra påsk det blev !!!
Han var väl förberedd, visste vilka som skulle komma,
vad vi skulle äta, hur länge vi skulle vara där, var han skulle sova etc....
Han var så social och "med" hela tiden & åt bra, jättekul !!
1 Mamma H:

skriven

Hittade din blogg i går kväll och satt och läste till klockan 3 i natt. Så mycket att känna igen... Nästa alla artiklar du hittat på nätet har jag också läst...

Min son är ett knappt år äldre än din son. Han fick diagnosen Asperger för precis en vecka sedan. Han är normalbegåvad. Sedan en tidigare screening av psykolog visste vi att hans symtom tydde på ADD. Idag vill man inte sätta ADD som tilläggsdiagnos, eftersom man bedömer att stressen påverkar hans funktioner alltför mycket. Min son vägrar godkänna att han har Asperger.

Min son, lillebror, hatar skolan och Skolverket (!). Klarar med nöd och näppe att vara där hela skoldagen om han inte går hem på lunch, äter en Billys panpizza och spelar actionspel på PS3 eller tittar på spelrelaterade youtube-filmer. Vi ser att han är på väg att bli en hemmasittande, om inte skolsituationen förändras. Själv gick jag ner 25% i tjänst för några år sedan, då hans läxor och kontakten med skolan blev övermäktig för mig . Lillebror ägnar sig åt sitt PS3 och sin dator i stort sett hela tiden efter han kommit hem från skolan.

Läkare och psykolog är mest bekymrade över Lillebrors stress. Har själv börjat förstå hur nära han är att bli "utbränd" av att kraven alltsom oftast inte står i relation till hans förmåga. Jag försöker acceptera att actionspelandet är ett sätt för honom att orka, det ända som han hittat som fyller på batteriet. Läxor har vi nu helt plockat bort enligt överenskommelse med skolan (men de ger inte kompenserat stöd i skolan förutom extra timmar för läxläsning - vilket är ett hån eftersom han redan nu inte orkar alla timmar)

Jag har själv funderat och börjat ifrågasätta hur viktig skolan egentligen är för våra unika barn. Skolplikt finns, men vad får våra barn tillbaka? Min son är så olycklig och kanske din son behöver (precis som du) vara sjukskriven från skolan en period för att orka? Som det är nu få vi ju alla dåligt samvete och känner oss misslyckade som föräldrar, till vilken nytta?

Måste kämpa vidare, puberteten är en extra jobbig tid. När jag läser din blogg verkar din son må som bäst när ni kan ägna mycket tid åt honom, så ni gör många rätt. Tror att också vi gör det, även om jag ofta känner mig uppgiven och misslyckad i mitt föräldraskap. Men lyckas vi någorlunda kan våra unika barn få ett bra vuxenliv.

Tack för en läsvärd blogg. Att du vågar dela med dig av ett liv i kaos betyder mycket.

2 ADD MAMMAN:

skriven

Hej och välkommen hit !
Kul med en ny läsare.
Som du nämnde så har du läst många av artiklarna jag länkat till.
Jag tror att när man får beskedet om en diagnos så letar man febrilt efter information.
Det är väl ett sätt att bearbeta diagnosen.
Jag har hittat en sluten grupp på facebook som jag kan rekomendera "fantastiska föräldrar".
Gå med där !!!
Mkt bra grupp som delger sorger och besvär...men oxå glädje & kunskaper.

Fortsätt gärna att kommentera, kom med frågor och efterlys intressanta ämnen.

TACK ! för att du läser/addmamman

3 Mamma H:

skriven

Tack för svaret och tipset :-).
Har prioriterat bort facebook från mitt liv, men vem vet kanske dyker jag upp hos "fantastiska föräldrar" framöver.

4 Syrran:

skriven

Håller med vi hade det jätte mysigt under påskmiddagen. Det märktes att han trivdes i den miljön och att han visste vad som komma skulle.

Kommentera här: