skolsituation åk 4 termin 2
*Resurs på 75% på heltid i klassrummet!!
*I hans starka ämnen: eng, bild, musik, gympa o slöjd får han klara sig själv.
*Blir lovad ett nytt schema på resursens timmar. (har inte fått nåt ännu)
*Resursen skall få handledning av kuratorn. (undrar hur det har gått)
*Vi skall få en dagbok varje fredag på mailen av resursen & klassläraren om hans skolinsatser. (1 hittills)
* Han fortsätter hos spec lärararna i MA & SV
*Jag lovar att ta kontakt med BUP igen, eftersom att min son inte vill gå hos skolans kurator. (ej gjort)
*Skolan avvaktar med dyslexi utredning
Ja det började ju bra!!
Men efter några dagar får jag ett mail om att en ny pojke börjat i klassen
Samma pojke som han gick med i åk 3 i lilla gruppen med pärlan.
Ajajaj, nu blev han inte glad.....(dom gick ju inte ihop 2 o 2, undrar hur det ska bli i en stor grupp)
Och jag börjar genast misstänka att "våra" 75% resurstimmar kommer gå till denna utåtagerande pojke.
Några dagar senare börjar ytligare en ny pojke som ofta är sjuk och har svår diabetes.
(det visar sig sedan att resursen ska mäta hans diabetes flera ggr om dagen)
Alltså avbryta tiden med min son och gå ifrån honom. (han som är så svår att "starta om")
Skolan kör igång med en friluftsdag och resusen lyser med din frånvaro.
ÅHhh just en sån dag som min son behöver honom som mest.
En dag är det även ett studiebesök på Operan (resursen är inte med) Min son är efter denna utflykt så slut att han bara ligger i sängen hela em och kvällen med en dundrande huvudvärk. Han pallar inte att hålla ett sånt focus en hel dag.
Jag bjuder in resursen och läraren på föreläsningar på ADHD center (dom tackar nej)
Lägger ner mängder med informationsmaterial från ADHd center i hans väska till dom (dom ligger kvar)
Jag är även i kontakt med ADHD center för att diskutera hans läxor, dom tycker som jag....
han ska inte ha några läxor (han är tillräckligt trött efter en skoldag)
och att hota honom med att göra det han inte hinner i skolan, som läxor är bara dumt.
mängdträning hjälper inte (ska dom gnugga in det i huvudet)
Jag och hans pappa anmäler oss till massor av kurser på ADHD center....
Nu har nya terminen varit igång några veckor;
förförra veckan fick jag ett samtal på tisdagen av resursen som sa: att det inte gick så bra, han har börjat bli stökig (Han sitter nu placerad bredvid den utåtagerande pojken) Vill ingenting. Han känner sig dålig. Klagar över magvärk
På onsdagen blev han....typ magsjuk.
Förra veckan på onsdagen blev det en konflikt med den uttåtagerande pojken. Och min son hade blivit såååå arg (det är inte vanligt) Han tappade kontrollen och blev ledsen och vägrade återgå till klassrummet. Resursen ringde och bad mig hämta honom.
På torsdagen blev han sjuk..... typ förkyld.
Eller är det jag som inte orkar "stå på mig" vid morgon situationen?
NEJ! Han blir sjuk på riktigt. Kan han framkalla sjukdomar ???
Eller är det så att han är "lite risig" och att han då inte pallar och det blir en dålig dag/konflikt.....
Det är en jäkla tur att jag arbetar fem minuter från skolan och kan hämta honom.
Och bor 3 minuter från hemmet så att jag kan åka hem och titta till honom och laga lunch åt honom.
I februari är det dags för ett nytt skolmöte.....
Undrar vad som kommer sägas/bestämmas på detta möte ???
skriven
ååå jag blir galen..ska jag följa med dig på nästa möte!!??? varmaste kramarna till dig!!